Op zoek naar de stieren van Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Peter Smits - WaarBenJij.nu Op zoek naar de stieren van Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Peter Smits - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de stieren van Pamplona

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

23 Augustus 2014 | Spanje, Pamplona

Nog gister even afronden. Het regende de rest van de dag. Ook bleek dt alle herbergen en refugo's vol waren. Om een gegeven moment stond een meisje van 16 te bedelen of ze aub op de grond mocht slapen. Toen bleek dat ze met 6 mensen bedoelde, ging het niet door. Het is maar goed dat je als ouder ook niet allemaal weet wat er gebeurt (lekker ouderwets he, maar ik voel me er goed bij). Ik eet kip met frites op in een restaurant. En zo'n biertje hè!!!!! Glimlachend constateer ik dat ik alles tot de laatste kruimel opeet, rustig en overwogen. Terwijl,thuis of op kantoor ik soms niet eens weet wat er op mijn brood zat. Ik heb de hele avond gelezen. Enkele collega's hebben me boeken of e-Brooks meegegeven. Ze gaan allemaal over spiritualiteit en geloof. Het boek heb ik half uit en gaat over overvloed en overgave. Ik had al genoeg gewicht mee, dus geen boek. Maar de tekst gist wel wat in mijn hoofd. Een van de e-Brooks was in mijn ogen wel erg "glad" in eerste aanleg, maar nu ik het uit heb blijven er toch een aantal thema's haken, die me tijdens het wandelen doen malen. Dat geldt overigens ook voor het boek synchroniciteit van jaworaky, dat ik enkele werken geleden heb herlezen. Dus stof genoeg tot nadenken.

Vanmorgen weer om 6 op. Vannacht leek die slaapkamer wel de "koopgoot" in Rotterdam, een komen en gaan van kamergenoten. Een Japanner links boven me maakt doorlopend vreemde gromgeluiden, het bevriende stelletje boven en rechts boven me besluit "de grote oversteek" te wagen. Tja, zo maak je nog eens wat mee. Ik hoorde vandaag dat in Roncesvalles 5 jaar gelden er nog een bewaker sliep in elke kamer (toen overigens 146!!!! Bedden) om te voorkomen dat mannen en vrouwen mengden. Het kn snel gaan.

Om 6.30 sta ik weer buiten, gelukkig wel met zaklantaarn die ook nodig blijkt. Een wat stijve rug, maar verder geen spierpijn. Fris en halfbewolkt. Terug de brug van de agra over en de heuvels in. Ik heb gister mijnontbijt en lunch al gekocht, stokbrood en worst. Zie er nu al naar uit. De wandeling loopt voorspoedig, en als de zon is opgekomen prachtige uitzochten. Die staat overigens allemaal op mijn gewone kamera, want om die iPad elke keer uit de rugzak te halen gaat zelfs mij te ver!

Op een gegeven moment zie ik,een bord staan Pamplona 10 km. Pool nog maar 10 km denk ik, vreemd twee weken geleden zou ik,denken nog 10!!! Km. Hoe snel je besef verandert.

Om 12 uur ben ik al in Pamplona, en besluit naar het refugié van Paderborn te gaan. Dat is de tweelingstad van Pamplona, en die hebben hier een refugié. Je wordt ontvangen of je thuis komt, heel hartelijk, met een glas sap en een goed gesprek. Als een speer naar de schoenmaker, die blikt zaterdags gesloten. Morgen dus verder op deze schoenen. In de Eugène de was en een broodje. Tjo wat is zo'n arena voor stierengevechten groot, me nooit gerealiseerd, en dood in de namiddag van Hemingway is blijkbaar te ver weggezakt.

De middag een wandeling en een goed gesprek met een Nederlandse fotograaf die hier vakantie viert. Dan een pelgrimsmaaltijd (die zijn er in de loop van 800 jaar ook op vooruit gegaan. Nog een leuke babbel met de beheerders van het huis. En nu nog dagboek voor ik, ga slapen (gister deed ik dat in het restaurant, waardoor ik niets gezien had van de omgeving, dat wil ik anders)

  • 23 Augustus 2014 - 22:10

    Theo & Monique:

    Zet hem op Peet, fijne tripe toegewenst we zien graag de foto's !

  • 24 Augustus 2014 - 00:49

    Ellen:

    Pamplona! dat schiet al lekker op. Neem je tijd om daar rond te kijken of loop je gewoon lekker door?
    Ik ben benieuwd.
    Groetjes!

  • 24 Augustus 2014 - 08:36

    Stefan Van Zanten:

    Mooi en herkenbaar reisverslag, Peet. Goed dat de teksten uit je recente boeken in je hoofd meereizen (scheelt idd gewicht) en dat je al bezig bent met 'overleven' voor de reisdag in plaats van de materiële beslommeringen in je werkdagen. Ik reis met je mee en kom in mijn vakantie naar de Provence fysiek iets dichterbij, maar de mentale afstand tot jou blijft erg klein. Wens je mooie vergezichten en goeie inzichten. Leeg je mentale rugzak nog wat verder. Heb je nog een steen van thuis meegenomen? Adios, amigo! Stefan.

  • 24 Augustus 2014 - 10:22

    Jaap Krediet:

    Ik weet nooit wat ik moet schrijven aan een pelgrim. Het zal vast komen omdat ik zelf geen behoefte heb aan een pelgrimage. Heet dat zo? Of misschien is het wel jaloezie omdat ik niet meer zover kan lopen. Je ziet ook thuis kun je met kleine filosofische gedachten bezig zijn Maar ik begrijp dat jij uiteindelijk de wandelschoenen heb aangetrokken en met een pelgrimage bezig bent.Ik vind het bijzonder dat je een deel van je gedachten deelt met het thuisfront. Het helpt waarschijnlijk wel denk ik.; een soort navelstreng.Ook dat weet ik natuurlijk niet zeker. In ieder hoop ik dat de pelgrimage bijdraagt aan het vinden van je innerlijke rust. Ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag. Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pamplona

Peter

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 30244

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: